Minggu, 03 Mei 2009

KD Panglima Hitam Pasukan Komando TLDM


Unit Pasukan Khas Laut (Paskal) Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) berganti nama menjadi Kapal Diraja (KD) Panglima Hitam. Peresmian pergantian nama dilakukan Panglima Tentera Laut Laksamana Datuk Seri Abdul Aziz Jaafar, 15 April 2009 di Pangkalan TLDM Lumut.

Ide nama Panglima Hitam dilontarkan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang merupakan Kapten Yang Dipertuan TLDM. Nama ini diambil dari nama pahlawan Melayu, Panglima Hitam mempunyai ilmu beladiri yang tinggi, berbudi bahasa dan menjaga kesopanan, setia pada raja dan pemerintah.

KD digunakan untuk kapal perang yang bertugas di jajaran TLDM, selain itu diberikan kepada unit-unit atau pusat dalam TLDM yang telah banyak berjasa kepada negara dan tentara. Seperti KD Sultan Idris tempat pelatihan para kadet sebelum bertugas di TLDM, KD Duyong pusat pelatihan selam TLDM.

KD Hitam berhasil membebaskan dua kapal milik MISC Bhd. di perairan Teluk Aden, Somalia. Serta pernah melakukan sekurang-kurangnya 10 misi internasional, baik secara sendiri maupun bekerja sama dengan pasukan komando negara lain.

Pasukan ini sebelumnya Rejimen Keselamatan di Pangkalan TLDM Woodlands, Singapura yang bertugas menjaga keamanan pangkalan.


Rejimen ini kemudian mengikuti kursus komando hutan di Pusat Pendidikan Marinir TNI AL, Surabaya. Kemudian berlatih di Pusat Latihan Peperangan Khas, Sungai Udang, Melaka. Selain itu mengikuti kursus komando di Royal Marine Commando United Kingdom dan SEAL Amerika Serikat.

Utusan/@beritahankam

Tidak ada komentar:

Posting Komentar